Jak konstruktywnie powstrzymać krytykę, negatywną ocenę i nie eskalować konfliktu?

Często podczas kłótni strony obrzucają się krytyką lub oceniają drugą stronę. W jaki sposób konstruktywnie wyjść z podobnej sytuacji?

Poruszane tematy

Dotyczy ZAGADNIEŃ

Autor

Jak konstruktywnie powstrzymać krytykę, negatywną ocenę i nie eskalować konfliktu

Często podczas wymiany zdań czy kłótni strony obrzucają się niekonstruktywną krytyką lub oceniają drugą stronę. Oto parę cenzuralnych 😉 przykładów (chociaż zdaję sobie sprawę, że dla wzmocnienia przekazu pewnie pojawiają się również zwroty z powszechnej „łaciny” 😁):

  • Jesteś egoistą!
  • Nic nie potrafisz zrobić dobrze.
  • Powinnaś się ogarnąć!
  • Stary dziad!
  • Wredna baba!

W zależności od tego jak poradzisz sobie z tymi przycinkami, zależy dalszy ciąg rozmowy. Będzie on destruktywny jeżeli:

  • Odpowiesz tym samym – nakręcisz dalszą wymianę ciosów. A to nie prowadzi do niczego dobrego.
  • Przemilczysz sprawę – czyli dasz zielone światło do powtarzania podobnych ataków w przyszłości.

W takim razie w jaki sposób konstruktywnie wyjść z podobnej sytuacji? Są na to różne sposoby. W tym artykule zaproponuję jedne z nich: zamiana oceny na opinię, na którą składają się:

👉 Informacja zwrotna – powiedz, co w tej sytuacji odczuwasz. Dzięki temu druga strona będzie miała okazję poznać wpływ swoich słów na Ciebie. Przykład:

  • Jest mi przykro, kiedy mówisz, że … / Czuję się źle, kiedy mówisz… / Wkurza mnie, kiedy słyszę, że … / Takie stwierdzenia tylko mnie nakręcają do dalszej kłótni i mam poczucie, że nic dobrego z tego nie będzie.

👉 Zamiana oceny na opinię. Przykład:

  • Nie zgadzam się z tą opinią / oceną. Mam inne zdanie na swój temat. Uważam, że… nie jestem egoistą / wiele rzeczy w domu zrobiłem dobrze / jestem ogarnięta / jestem przystojnym, dojrzałym mężczyzną / jestem ciepłą osobą.

W tym komunikacie mówisz o sobie, bez oceniania drugiej strony, więc unikasz potęgowania konfliktu. Ważne jest również zastosowanie zwrotu „ …z tą opinią…”, a nie „…z tobą” – w ten sposób unikniesz niepotrzebnej polemiki. Wyrażając zdanie na swój temat, pokazujesz, że podobne oceny nie osłabiają ciebie oraz budujesz własne poczucie siły i wiary w siebie.

Możesz jeszcze dodać kolejne kroki, który pomaga rozwiązywać konstruktywnie konflikty:

👉 Powód negatywnej oceny / krytyki – znając powód, możesz poszukać sposobów, jak konstruktywnie rozwiązać tę sytuację i zwiększyć szanse, że w przyszłości ona się nie powtórzy. Przykład:

  • Skoro jednak uważasz, że … jestem egoistą / nic nie potrafię dobrze zrobić / itd. … to proszę powiedz mi, dlaczego tak uważasz? 

👉 Podsumowanie – przykłady:

  • Czyli drażni cię, że zamiast najpierw zapytać na czym tobie zależy, zaczynam od siebie?
  • Denerwuje cię, że nadal nie opanowałem obsługi naszego konta i wszystkie przelewy musisz sama robić?
  • Masz już dość zamykania za mną wszystkich szuflad?
  • Przykro ci jest, że już od dłuższego czasu nie sprawiłem ci jakiejś niespodzianki?

👉 Poszukiwanie rozwiązania. Przykład:

  • Gdybym … najpierw pytał, na czym tobie zależy / nauczył się obsługi konta / itd. … to zmienisz zdanie o mnie i już nie będziesz się złościć?

Mam nadzieję, że powyższy pomysł zmniejszy natężenie i ilość niepotrzebnych konfliktów oraz wesprze w zrozumieniu drugiej strony. 

Powodzenia i trzymam kciuki

Jacek Olszewski

Zdjęcie autorstwa Riccardo Mion z serwisu Unsplash

Przeczytaj także

Facebook
Twitter
LinkedIn