Jednym z elementów projektu Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców są badania naukowe, na podstawie których przygotowujemy raport i publikacje dotyczących problematyki ochrony dziecka.
Aby zebrać materiały, które posłużą ich opracowania, rozpoczynamy cykl badań focusowych, podczas których spotkamy się z pedagogami, psychologami, mediatorami, prawnikami i innymi specjalistami profesjonalnie pomagającymi osobom w sytuacji rozstania, a także z samymi rodzicami, którzy w takiej sytuacji się znajdują.
Osoby, które chciałyby wziąć udział w tych sesjach, zapraszamy do udziału. Będą się one odbywać w formule online na platformie Zoom.
Każda sesja potrwa około godziny i będzie rejestrowana – nagrania posłużą wyłącznie do zebrania materiału badawczego. Dlatego wszystkich uczestników prosimy o wyrażenie zgody na wykorzystanie prezentowanych przez nie podczas spotkań treści. Taka zgoda jest warunkiem udziału w sesji.
Liczba miejsc podczas każdej sesji ograniczona jest do 15.
Każdy uczestnik sesji otrzyma upominek w formie bonu zakupowego.
Rejestracja
Osoby zainteresowane udziałem prosimy o wcześniejszą rejestrację:
Dla sędziów, adwokatów, pełnomocników stron w procesach o rozwód
21 lutego 2022 / 19:00 – https://bit.ly/ADR-Focus-prawnicy-01
3 marca 2022 / 18:30 – https://bit.ly/ADR-Focus-prawnicy-02
Dla mediatorów, psychologów i innych specjalistów pomagających osobom w sytuacji rozstania
23 lutego 2022 / 19:00 – https://bit.ly/ADR-Focus-specjalisci-01
Dla rodziców
26 lutego 2022 / 11:00- https://bit.ly/ADR-Focus-rodzice-01
28 lutego 2022 / 19:00 – https://bit.ly/ADR-Focus-rodzice-02
Ochrona praw dziecka w sytuacji rozstania rodziców
Projektowane badania wpisywać się będą w perspektywę badań nad dzieciństwem w wymiarze ontologicznym, epistemologicznym i metodologicznym. Będą zatem cechowały się: przyjęciem określonych założeń dotyczących rozumienia dziecka i dzieciństwa, interdyscyplinarnością w kontekście obszarów badawczych, podejściem holistycznym, partycypacyjnym wymiarem badań oraz swoistą metodologią.
Celem badań jest zrekonstruowanie kluczowej dla badań nad dzieciństwem kategorii rozumienia dziecka w sytuacji rozstania rodziców. Na gruncie teorii naukowej celem zatem będzie rozumienie i interdyscyplinarne opisanie kategorii dziecka doświadczającego sytuacji rozstania rodziców, zaś w wymiarze celów praktycznych badania służyć mają zdobyciu praktycznych informacji
o wielorakiej perspektywie rozumienia i przeżywania sytuacji rozstania rodziców przez dziecko. Wiedza taka pomoże trafniej projektować działania w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci i zabezpieczania ich dobra w procesie rozstania. Pomoże także opracować narzędzia dla pełniejszej ochrony prawnej dziecka w takiej sytuacji ( procedury dla sędziów, adwokatów , szkolne procedury działania w sytuacji rozstania, itp.)
Badania zatem będą miały wymiar teoretyczno-praktyczny. Potrzeba prowadzenia takich badań wynika zarówna z analizy sytuacji społecznej, jak i praktyki prawnej w zakresie zabezpieczania praw dziecka.
Kategoria powyższa analizowana będzie w czterech perspektywach:
- Wymiar prawny – miejsce i pozycja dziecka w ramach procedur prawnych dotyczących jego sytuacji w procesach o rozwód i zabezpieczenie jego potrzeb oraz w procedurach opiekuńczych tego dotyczących
- Wymiaru „pomagaczy” – kontekst normatywno-proceduralny – perspektywa dziecka w percepcji pracowników wymiaru sprawiedliwości, mediatorów, psychologów pracujących z dzieckiem i rodzinom w sytuacji rozstania
- Wymiar rodzicielski – rodzicielska percepcja sytuacji dziecka w aspekcie rozstania
- Wymiar szkolny – perspektywa nauczyciela pracującego z dziećmi w sytuacji rozstania Wymiary te w wielu aspektach będą się przeplatały i zachodziły na siebie tworząc jakościowe studia przypadków. Kategoria te będą odczytywane również poprzez analizę tekstów, wytworów oraz w procesie badań fokusowych. Podstawową metodą badawczą będzie dla nas analiza dyskursu społecznego.
Działanie realizowane jest w ramach projektu „Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców” w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.