Action Learning – uczenie się przez działanie, czyli aby nam się chciało chcieć – zapis webinaru

Action Learning to proces, który swój początek bierze z założenia, że nasze życie codzienne stanowi niewyczerpalne źródło możliwości i okazji do uczenia się.

Poruszane tematy

Dotyczy ZAGADNIEŃ

Autor

Zespół KOPD

Komitet Ochrony Praw Dziecka
Action Learning Artykul Zapis Webinaru

Życie codzienne stanowi niewyczerpalne źródło możliwości i okazji do uczenia się. Trzeba tylko do niego sięgnąć. Action Learning pozwala nauczyć się korzystać z nauki wypływającej z codziennych okoliczności życiowych.

Kiedy prowadzę spotkania Action Learningowe, na początku pytam się uczestników co zadecydowało o tym, że w spotkaniu wzięli udział – najczęściej uczestnicy odpowiadają, że do uczestnictwa skłoniła ich chęć rozwoju, refleksji, potrzeby przyjrzenia się dotychczas podejmowanym działaniom oraz potrzeba zmiany – czyli wszystko to, co stanowi kwintesencje Action Learningu. 

Czym w takim razie jest Action Learning?

Najprościej to proces, który swój początek bierze z założenia, że nasze życie codzienne stanowi niewyczerpalne źródło możliwości i okazji do uczenia się i – jak mówił Cyceron „Wszystko, co mam noszę w sobie” – pytanie tylko jak po to sięgnąć i jak to z nas wydobyć.

Czym w takim razie jest uczenie się przez działanie?

To proces koncentracji na uczeniu się i korzystanie z nauki wypływającej z codziennych okoliczności życiowych – w szczególności na wyzwaniach jakie stawia przed nami życie, problemów z którymi mierzymy się na codzień oraz możliwości jakie otwierają się przy nami każdego dnia.

W czasie „uczenia się przez działanie” dowiadujemy się wiele o sobie samych, o swoich zachowaniach, przekonaniach, poznajemy i odkrywamy swój system wartości. Udział w procesie Action Learningowym ma wpływ na to jak buduje się wiara w nasze możliwości w momencie kiedy konsekwentnie zmierzamy do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Action Learning to proces, który pozwala nam uczyć się z naszego życia, a nie podręczników, poradników i kursów lub wykładów. Działanie to sprawdzenie, przetestowanie, wypróbowanie, tego czego już się nauczyliśmy eksperymentowanie z nowymi zachowaniami.

Kiedy „uczenie się przez działanie” jest pożyteczne?

  • kiedy chcemy podjąć próbę rozwiązania problemów, które stale pojawiają się w naszym życiu codziennym a z którymi nie do końca wiemy jak sobie samodzielnie/samemu poradzić,
  • kiedy w naszym życiu dochodzi do zmian, które wprowadzają w naszej codzienności element niepewności (np. rozstanie, zmierzenie się z sytuacją niepewności w momencie konstytuowania się decyzji o rozwodzie, zmierzenie się z samodzielnym/samotnym rodzicielstwem, sytuacje związane z dorastaniem nastolatków i zachodzącymi zamianami w ich życiu)
  • kiedy zaczynamy się uczyć funkcjonowania w zupełnie nowych warunkach życiowych i potrzebujemy skonfrontować się z innymi, którzy już takiej sytuacji doświadczyli,
  • kiedy wchodzimy w nowe role, które wcześniej nie były dla nas znane – które tworzą zupełnie nowe obszary i terytoria, na których jeszcze nie wiemy jak się poruszać,
  • kiedy stajemy przed czymś nowym, trudnym, nieznanym,
  • kiedy czujemy się samotni, izolowani.

 Co wyróżnia AL od innych metod?

Przede wszystkim – Action Learning to prawdziwa komunikacja, czysta forma „aktywnego słuchania” – to podstawa myślenia krytycznego, w którym dajemy sobie przestrzeń na kwestionowanie otaczającej nas rzeczywistości poprzez zadawanie pytań – które to pytania powinny być skoncentrowane na naszym problemie, sprawie, z którą przychodzimy na sesje Action Learningu i pomocne w ich rozwiązaniu. 

Dlaczego pytania w Action Learningu są takie ważne? Między innymi po to, aby pobudzić uczestników sesji do myślenia i refleksji – wydobyć to co noszą w sobie, odejść od tradycyjnego dawania rad i doradzania i przejść do sięgnięcia przez uczestników do zasobów, które posiadają, a których istnienie nie do końca sobie uświadamiają. – jak powiedział prof. Reginald Revans „Dziel się swoimi trudnościami, a nie mądrością”.

Jak wyglądają sesje/spotkania Action Learningowe?

W Action Learningu to ludzie są najlepszymi specjalistami od swoich problemów i tego na co chcą mieć wpływ i co zmienić – w połączeniu z pracą z grupą ludzi, których darzymy zaufaniem i wśród których czujemy się bezpiecznie – łącząc naszą wiedzę, umiejętności i doświadczenie życiowe – mamy możliwość rozwiązania naszych problemów, odpowiedzenia na nurtując nas pytania, podjęcia wyzwań i wykorzystania naszych możliwości.

Czym jest tzw. sekcja? Sekcja to grupa współpracujących ze sobą osób – zazwyczaj w grupie pracuje maksymalnie 6 osób – które w czasie systematycznych spotkań Action Learningowych – trwających ok. 5-6 godzin – wspierają i inspirują się nawzajem.

Po co potrzebna jest grupa? Zadaniem grupy jest wsparcie jej członków w zbadaniu problemu, przyjrzeniu się wyzwaniu z jakim przychodzą na spotkanie oraz pomoc w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Grupa – to osoby, które inspirują się nawzajem.

Podczas sesji Action Learningu nie dyskutujemy przy wspólnym stole – każdy uczestnik ma swoją wydzieloną przestrzeń oraz przestrzeń na przedstawienie celu, na którym chce się skupić w czasie spotkania Action Learningowego – zazwyczaj jest to ok. 45 min. w czasie każdej sesji, w ramach której pozostali uczestnicy skupiają się całkowicie na tym, z czym dana osoba przyszła i pracują tylko z nią. Nad przebiegiem sesji Action Learningowej czuwa moderator – zachęcając uczestników do aktywnego słuchania, do zadawania pytań otwartych i przestrzegania struktury spotkań Action Learningowych. Moderator zachęca do określenia celu nad jakim uczestnik chce pracować i skupiania się na tym jak uczestnik chce go osiągnąć. Często moderator sporządza również zapis graficzny z wypowiedzi osoby, która prezentuje z czym na spotkanie przyszła.

Co daje praca z grupą zaufanych i wzajemnie wspierających się osób?

  • czas i miejsce na własne/indywidualne refleksje,
  • możliwość zmiany perspektywy i obejrzenia problemu, z którym przychodzi uczestnik z różnych punktów widzenia,
  • możliwość poznania koncepcji innych,
  • możliwość wysłuchania, jakie doświadczenia towarzyszą pozostałym uczestnikom grupy,
  • możliwość czerpania z wiedzy innych,
  • możliwość refleksji w momencie kiedy inni członkowie grupy mogą zadawać Ci pytania,
  • możliwość „usłyszenia” własnych myśli – informacja zwrotna udzielana przez innych uczestników sesji,
  • możliwość zainspirowania się innymi uczestnikami,
  • możliwość podzielania się z innymi Twoimi problemami, kłopotami, wątpliwościami,
  • możliwość podzielenia się z innymi Twoimi sukcesami,
  • możliwość poczucia się przydatnym i wzmocnienia wiary we własne siły. 

Dlaczego warto skorzystać z udziału w sesjach Action Learningowych?

Mówi się, że „co dwie głowy to nie jedna” – doświadczając różnych sytuacji dnia codziennego, może się nam wydawać, że nie ma dobrego rozwiązania – w czasie sesji Action Learningowych często okazuje się, że nie jesteśmy sami z naszymi problemami – inni mają bardzo podobnie – co daje przestrzeń do wymiany doświadczeń. 

Action Learning to też doskonała okazja do refleksji nad naszymi mocnymi i słabymi stronami oraz wartościami jakie są dla nas ważne w naszym życiu. Podczas sesji Action Learningowych uczestnicy rozwijają swoje kompetencje komunikacyjne – uczą się słuchania, zadawania pytań, uważności na potrzeby innych. 

Każdy cykl Action Learningowy daje przestrzeń do zawierania nowych znajomości, budowania wspólnoty – ci, którzy kończą jeden cykl – zazwyczaj chcą więcej – wiedząc, że udział w Action Learningu dał im odwagę do mierzenia się z otaczającym nas światem.

Webinar

Zapraszam do obejrzenia zapisu webinaru na temat Action Learning, który przeprowadziłam w ramach Akademii Dobrego Rozstania.

Jako jego uzupełnienie, proponuję zapoznanie się z prezentacją, którą omawiałam w jego trakcie oraz listami pytań pomocniczych i wspierających, o których rozmawialiśmy.

Wszystkie trzy to dokumenty pdf, które możesz ściągnąć lub przejrzeć w przeglądarce.

Przeczytaj także

Patchworkowy challenge

Patchworkowy challenge

Artykuł opowiada o rzeczywistości rodzin patchworkowych. Porusza najważniejsze aspekty ich funkcjonowania, głównie z perspektywy osoby, która nie jest rodzicem dziecka/ dzieci swojego partnera. Autorka wskazuje na, co warto postawić nacisk, aby wspólne życie w codzienności rodziny patchworkowej było źródłem szczęścia i poczucia bezpieczeństwa dla wszystkich jej członków.

Dowiedz się więcej
Facebook
Twitter
LinkedIn